Professionele trainingen voor zorgmedewerkers

Communicatie in de Kraamzorg

Als kraamverzorgende communiceer je veel met het gezin waar je werkzaam bent, maar ook met collega’s. Je informeert, geeft advies en instrueert. Daarbij is het fijn als de communicatie soepel verloopt, maar ook het beoogde doel bereikt. Het uiteindelijke doel is dat je elkaar begrijpt en de informatie op de juiste manier interpreteert. Daarbij helpt het als de zorgvrager of jouw collega zich ook uitgenodigd voelt om de juiste vragen te stellen.

Er zijn vele factoren die het communicatieproces beïnvloeden. De manier waarop je dingen zegt, maar ook zeker de non-verbale signalen die je afgeeft hebben invloed. Wanneer je je hier bewust van bent, kun je het communicatieproces sturen.
Hiervoor krijg je tijdens deze training handvatten aangereikt. Dit doen we door middel van uitleg over de theorie, waarbij we deze ook zeker in de praktijk gaan brengen. Dit doen we door middel van oefeningen, maar ook door middel van zelf ingebrachte casuïstiek uit de praktijk.

Tijdens de scholing komt zowel mondelinge, non-verbale als schriftelijke communicatie aan bod.

Aan het eind van deze training weet en kan je:

  1. De deelnemer kan verschillende vormen van communicatie benoemen.
  2. De deelnemer weet het verschil tussen communiceren en converseren.
  3. De deelnemer kan de verschillende vormen van ruis benoemen.
  4. De deelnemer heeft inzicht in het communicatieproces.
  5. De deelnemer weet welke zaken belangrijk zijn bij het feedback geven en ontvangen.
  6. De deelnemer weet het verschil tussen open en gesloten vragen.
  7. De deelnemer heeft inzicht in evaluatiemomenten in het kraambed.
  8. De deelnemer is zich bewust van zijn/haar eigen communicatiestijl en weet wat hier de voordelen en valkuilen van zijn.
  9. De deelnemer weet welke vaardigheden bijdragen aan actief luisteren.
  10. De deelnemer kent de belangrijkste valkuilen in communicatie.
  11. De deelnemer weet wat non-verbale communicatie inhoudt.
  12. De deelnemer heeft geoefend met het herkennen van de basis-emoties.
  13. De deelnemer heeft kennis van de Roos van Leary.
  14. De deelnemer heeft kennis van zijn/haar eigen rol met betrekking tot de Roos van Leary.
  15. De deelnemer kan de kennis van de Roos van Leary toepassen op casuïstiek vanuit de praktijk.
  16. De deelnemer heeft inzicht in een methodiek (SOEP methode) om efficiënt en duidelijk te rapporteren.

 

Deze training heeft een voorbereidende opdracht. Die wordt bij de bevestiging van de trainig meegestuurd om daar thuis alvast mee aan de slag te gaan. De opdracht wordt op de fysieke trainingsdag besproken.

 

Deze training is geaccrediteerd bij KCKZ voor 3,5 punten 

 

Deze trainig duurt 3 uur.

Er is gratis koffie en thee.

Deze training kan doorgang vinden bij een minimaal aantal deelnemers van 5 deelnemers.

- dinsdag 27 februari 15:00

De kosten voor deze training is €65,00
Trainer: Marjolein Houben

Reserveer direct een plekje bij deze training

Login

* Velden met een asterisk zijn verplicht.

Beoordeel deze training

* Velden met een asterisk zijn verplicht.